Veelgestelde vragen

Storing melden


Eerst zelf controleren

Ontvangstproblemen hebben vaak te maken met gebreken in de huisinstallatie. De storing kan liggen aan de versterker, de coax-bekabeling, de splitters en/of de connectoren (‘mannetjes- en vrouwtjesstekker’). Is dat bij u het geval, dan is het raadzaam om in huis eerst te zorgen voor de juiste bedrading en aansluitingen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op www.kabelkeur.nl.

Soms is een storing eenvoudig op te lossen door de stroomstekker van de digitale ontvanger / tv uit het stopcontact te nemen en deze na 10 seconden weer terug te plaatsen in het stopcontact. Het helpt ook vaak om de digitale ontvanger / tv eens opnieuw in te stellen.


Tips van andere abonnees:

  • Het materiaal dat gebruikt is voor de huisinstallatie schiet kwalitatief te kort.
  • Uw signaalversterker is niet meer in orde.
  • U heeft drie of meer tv-toestellen in huis, maar u gebruikt geen versterker.
  • Uw coax-kabel wordt ergens onderweg in huis geplet of de kabel ligt in een knik.
  • De kabel is van inferieure kwaliteit. Zo’n kabel verliest snel signaalsterkte.
  • De kabel is te lang. In dat geval is het signaalniveau te laag, zeker als u geen versterker gebruikt.
  • Tijdens het behangen of verven bent u vergeten de hoofdaansluiting (als deze in de kamer zit) af te plakken. De contactpunten zijn dan vervuild.
  • De stekkers zijn niet goed aangesloten of van slechte kwaliteit. Kies voor stekkers van 100% metaal.
  • Stekkers met plastic kapjes veroorzaken regelmatig storingen.
  • De aarde raakt het signaaldraad (al is het maar één van de vezeltjes).
  • De aarde raakt de kern van de stekker (= de voortzetting van de signaaldrager).
  • De aarde is niet gekoppeld aan de buitenkant van de (metalen) stekker. Er zit dan een gat in de bescherming.
  • De signaaldraad is niet gekoppeld aan de kern van de stekker.

Thuis-service

Elke abonnee kan een mannetje-met-verstand-van-kabelontvangst thuis bestellen. CAI Harderwijk is met deze dienstverlening gestart om problemen met ontvangst, bedrading, aansluitingen of digitale ontvanger ook te kunnen verhelpen bij abonnees thuis. De thuis-service kost 45 euro per keer. Als er werkzaamheden noodzakelijk zijn, of nieuwe bedrading of apparatuur geleverd moet worden, dan wordt ook dit in rekening gebracht. Deze bijkomende kosten zal de storingsmonteur vooraf aan u melden. Bel 0341-414849 voor het maken van een afspraak.


Aan wie moet ik mijn storing melden

Meld uw storing aan de dienstenaanbieder aan wie u uw abonnement betaald:

FiberNL

020-7605040

Solcon

088–0032222

XSyou

0341-760888

KPN

0800-0402

Caiway

088-2249111

Plinq

088-7768444

Telfort

0900-9596

XS4ALL

020-3987666

CAI Harderwijk

0341-414849


Instellingen digitaal


Activeringscode, frequentie of netwerk-ID instellen:

  • Frequentie: 456.00 MHz
  • Symboolsnelheid: 6900 KS/s
  • Network ID: 2244
  • Modulatie: 64 QAM

*De televisie of digitale ontvanger moet Ziggo geschikt zijn.


Nog geen glasvezel?


Wat kost een nieuwe glasvezelaansluiting?

In 2014 heeft er grootschalige aanleg van glasvezel plaatsgevonden in de kern van Harderwijk en Hierden.

  • Een glasvezelaansluiting kan (alsnog) gratis gerealiseerd worden indien er wel een rol glasvezel in de stoep voor het pand of in de grond tegen de gevel ligt. Stuur hiervoor een e-mail met uw contactgegevens naar info@caiharderwijk.nl.
  • Een glasvezelaansluiting kan op basis van een offerte (alsnog) gerealiseerd worden indien er geen rol glasvezel in de stoep voor het pand of in de grond tegen de gevel ligt. Stuur voor het aanvragen van een offerte een e-mail met uw contactgegevens naar info@caiharderwijk.nl.
  • Woningen en parken welke buiten de kern van Harderwijk of Hierden vallen zijn nog niet voorzien van glasvezel. Het streven van CAI Harderwijk is om dit de komende vijf jaar alsnog te realiseren.

Glasvezel vragen

Het glasvezel-doosje is nog niet afgemonteerd, er hangen losse kabels in mijn meterkast, er bevindt zich nog een groene kabel bij de voorgevel, wat nu?

Zodra wij uw naam, adres en telefoongegevens hebben, wordt de glasvezelaansluiting alsnog in uw woning op de juiste manier afgemonteerd.


Moet ik nieuwe kabels trekken in mijn woning?

Om gebruik te maken van internet en telefonie via de glasvezel hoeft u geen nieuwe kabels te trekken in uw woning. Als u gebruik gaat maken van IPTV, dan heeft u wel een utp-kabel nodig tussen de router en de IPTV-ontvanger van het televisietoestel waarop u IPTV wilt ontvangen.


Moet je over op glasvezel?

Als u nu gebruik maakt van internet via de coax-kabel en uw woning is voorzien van een glasvezelaansluiting, dan wordt u door uw eigen provider geïnformeerd over de omzetting op het glasvezelnetwerk. Het is niet mogelijk om op het coax-netwerk te blijven internetten en telefoneren wanneer er een glasvezelaansluiting in de woning aanwezig is. De televisiediensten kunnen wel via de coax-kabel geleverd blijven.


Ik woon op een recreatiepark waar geen glasvezel is aangelegd, en nu?

U kunt glasvezelsnelheid (uploaden en downloaden met dezelfde snelheid) ontvangen via het coax-netwerk. Het coaxnetwerk is nu in zijn geheel tot de beschikking voor klanten die geen glasvezelaansluiting hebben maar wel met de snelheid van glasvezel willen internetten.


Wat kost het gebruikmaken van televisie-, internet- en telefoniediensten via glasvezel?

CAI Harderwijk biedt zelf geen diensten via glasvezel. Er zijn diverse providers die gebruikmaken van het netwerk van CAI Harderwijk om hun diensten aan te bieden. U kunt op de website van de providers een pakket kiezen wat het best bij u past!


Moet ik een nieuwe televisie aanschaffen?

Nee, u hoeft geen nieuwe televisie aan te schaffen om via de coax-kabel televisiediensten te blijven ontvangen. Als u gebruik wilt maken van televisiediensten over het glasvezelnetwerk (IPTV), dan moet uw televisie over een HDMI-uitgang beschikken, zodat de IPTV-ontvanger van de provider hierop kan worden aangesloten.


Kerktelevisie

Binnen de Stichting Kerkradio-Televisie Gemeente Harderwijk (SKTGH) is met toestemming van alle kerkenraden besloten de tv beelden ook aan alle inwoners van Harderwijk en Hierden ter beschikking te stellen. De lokale omroep HK13 biedt namens de samenwerkende kerken op zondagmorgen bij toerbeurt een directe uitzending aan vanuit één van de aangesloten kerken. Kijkers kunnen zo een kerkdienst live mee beleven. Het is de bedoeling dat het uitzendschema in het weekblad Het Kontakt op de servicepagina, waar alle kerkdiensten en medische diensten staan, wordt gepubliceerd.
Kerktelevisie is enkel beschikbaar indien u televisie kijkt via de coaxkabel. Een abonnement op de Stichting Kerkradio en -Televisie Harderwijk sluit u af via de kerk zelf. U geeft hiervoor een machtiging aan degene die de smartcard bij u thuis komt installeren en controleert of uw apparatuur werkt. Of u in aanmerking komt voor een abonnement op de kerktelevisie wordt beoordeeld door de eigen kerkgemeente. Informeer hierover bij uw predikant, uw ouderling/bezoek(st)er of bij het kerkelijk bureau.

  • Mede dankzij een gift van de CAI Harderwijk, tijdens de heropening ons nieuwe kantoor in 2011, kunnen ook patiënten in St. Jansdal de Harderwijkse kerkdiensten volgen.

Lokale televisie


Lokale radio en televisie

Lokale televisiezenders als HK13TV, HarderwijkFMtv, Harderwijk FM, Kerktelevisie, LRN en Nunspeet TV zijn alleen te ontvangen indien uw televisie is aangesloten via coax. Ook het FM radiosignaal is uitsluitend beschikbaar via coax. Afhankelijk van het pakket van de provider kunt u naast IPTV ook nog het coax-signaal blijven ontvangen.


Film1 Go


Film1 Go is beschikbaar bij CAI Harderwijk:

Film1 Go is gratis toegankelijk voor CAI-abonnees met een Film1 abonnement. Heeft u geen inloggegevens ontvangen? Stuur een verzoek om inloggevens Film1 Go aan onze klantenservice.

Meer informatie over Film1 Go kunt u vinden op de website van Film1.


Televisie via internet


Kan ik op een tablet televisie kijken via internet?

Afhankelijk van de door u gekozen provider is dat mogelijk. Via internet kunt u te allen tijde programma’s volgen via bepaalde apps.

Indien uw televisie is aangesloten op de coaxkabel van CAI Harderwijk en HbbTV ondersteunt kunt u gratis de 'uitzending gemist' programma's van televisiezenders NPO1, NPO2, NPO3, SBS6, NET5 en Veronica bekijken. HbbTV wordt sinds een aantal jaren standaard meegeleverd in vrijwel iedere nieuwe televisie. De televisie moet verbinding hebben met internet en vaak moet HbbTV eerst handmatig geactiveerd worden in het menu van de televisie. Meer informatie: http://hbbtv.nu/

Steeds meer mensen gebruiken internet om tv te kijken. Op een apparaat als een tablet of een smartphone kan dankzij internet ook live online tv gekeken worden. Dat is voor veel mensen een uitkomst. Zo zijn mensen namelijk niet meer verplicht om op de bank te zitten en naar de tv te kijken. Op iedere plek kan er nu tv gekeken worden dankzij het internet. Steeds meer streamingsdiensten zoals Netflix, Videoland, Knippr, KPN Play, Mobile2Morrow, Pathe thuis, NLziet, NPO, KIJK, RTL bieden volwassen alternatieven voor een kabelabonnement.


WiFi problemen


Draadloos internet

Een Wi-Fi netwerk wil nog wel eens problemen geven. Inloggen is niet mogelijk, de verbinding is erg traag of wordt onderbroken, zwak signaal, traag.. noem maar op. Deze problemen hebben soms zelfs meerdere oorzaken waar ook goede oplossingen voor bestaan. Meld uw storing aan de dienstenaanbieder aan wie u uw abonnement betaald of kijk op bijvoorbeeld pc-en-internet.infonu.nl om na te gaan of u het zelf op kunt lossen.


262