Veelgestelde vragen

Storing melden


Eerst zelf controleren

Ontvangstproblemen hebben vaak te maken met gebreken in de huisinstallatie. De storing kan liggen aan de versterker, de coax-bekabeling, de splitters en/of de connectoren (‘mannetjes- en vrouwtjesstekker’). Is dat bij u het geval, dan is het raadzaam om in huis eerst te zorgen voor de juiste bedrading en aansluitingen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op www.kabelkeur.nl.

Soms is een storing eenvoudig op te lossen door de stroomstekker van de digitale ontvanger / tv uit het stopcontact te nemen en deze na 10 seconden weer terug te plaatsen in het stopcontact. Het helpt ook vaak om de digitale ontvanger / tv eens opnieuw in te stellen.


Tips van andere abonnees:

  • Het materiaal dat gebruikt is voor de huisinstallatie schiet kwalitatief te kort.
  • Uw signaalversterker is niet meer in orde.
  • U heeft drie of meer tv-toestellen in huis, maar u gebruikt geen versterker.
  • Uw coax-kabel wordt ergens onderweg in huis geplet of de kabel ligt in een knik.
  • De kabel is van inferieure kwaliteit. Zo’n kabel verliest snel signaalsterkte.
  • De kabel is te lang. In dat geval is het signaalniveau te laag, zeker als u geen versterker gebruikt.
  • Tijdens het behangen of verven bent u vergeten de hoofdaansluiting (als deze in de kamer zit) af te plakken. De contactpunten zijn dan vervuild.
  • De stekkers zijn niet goed aangesloten of van slechte kwaliteit. Kies voor stekkers van 100% metaal.
  • Stekkers met plastic kapjes veroorzaken regelmatig storingen.
  • De aarde raakt het signaaldraad (al is het maar één van de vezeltjes).
  • De aarde raakt de kern van de stekker (= de voortzetting van de signaaldrager).
  • De aarde is niet gekoppeld aan de buitenkant van de (metalen) stekker. Er zit dan een gat in de bescherming.
  • De signaaldraad is niet gekoppeld aan de kern van de stekker.

Thuis-service

Elke abonnee kan een mannetje-met-verstand-van-kabelontvangst thuis bestellen. CAI Harderwijk is met deze dienstverlening gestart om problemen met televisie ontvangst door slechte of verouderde bedrading ook te kunnen verhelpen bij abonnees thuis. De thuis-service kost 45 euro per keer. Als er werkzaamheden noodzakelijk zijn, of nieuwe bedrading of apparatuur geleverd moet worden, dan wordt ook dit in rekening gebracht. Deze bijkomende kosten zal de storingsmonteur vooraf aan u melden. Bel 0341-414849 voor het maken van een afspraak.


Aan wie moet ik mijn storing melden

Meld uw storing aan de dienstenaanbieder aan wie u uw abonnement betaald:

FiberNL

020-7605040

Solcon

088–0032222

XSyou

0341-760888

KPN

0800-0402

Caiway

088-2249111

Plinq

088-7768444

Delta 0118-225525

Tweak

0800-8932543

CAI Harderwijk

0341-414849


Vrije modemkeuze

Gebruikt u liever een eigen router?

Neem dan contact op met de dienstenaanbieder aan wie u uw abonnement betaald of raadpleeg hun website. Ook wanneer u uw abonnement betaald aan FiberNL, Solcon, XSyou, Plinq of Tweak.

Heeft (of neemt) u een abonnement bij FiberNL, Solcon, XSyou, Plinq of Tweak?

Dan maakt u naast een router van de dienstenaanbieder ook gebruik van een Genexis NT welke is geleverd door CAI Harderwijk. Deze Genexis NT (met ethernetaansluiting en RJ45-stekker) is met een SC/APC connector (groen) aangesloten op de FTU (waar het glas afgemonteerd is). De glasvezel in de FTU is zeer kwetsbaar. We raden u daarom sterk af om de Genexis NT los te maken van de FTU. Alleen met een aangesloten Genexis NT kunnen wij goed onderzoek doen. Aan een reparatie zijn kosten verbonden.

De Genexis NT van CAI Harderwijk heeft de volgende specificaties:

  • IEEE 802.3 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
  • SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm*
  • 14 km range
  • >15 dB power budget
  • Class 1 laser product
  • Transmit power -3 ... -9 dBm
  • Receive power -3 ... -22 dBm
  • Patchkabel is singlemode Fiber (9/125) met SC/APC connector (groen) in een Attema slede en eventueel aan te schaffen via CAI Harderwijk

* Bij gebruik van CATV over glas moet er een WDM filter toegepast worden waarbij RX wordt ontvangen op 1490nm en CATV op 1550nm.

Instellingen digitaal


Activeringscode, frequentie of netwerk-ID instellen:

  • Frequentie: 456.00 MHz
  • Symboolsnelheid: 6900 KS/s
  • Netwerk ID: 3355 of 2244
  • Modulatie: 64 QAM

*De televisie of digitale ontvanger moet Ziggo geschikt zijn.

Netwerk ID 3355 is bedoeld voor alle televisies en digitale ontvangers die ingesteld moeten worden. Deze Netwerk ID zorgt ervoor dat HD televisiezenders NPO1, NPO2, NPO3, RTL4, RTL5, SBS6, RTL7, Veronica, Net5 en RTL8 te bekijken zijn op de digitale kanalen 1 tot en met 10 in plaats van 401 tot en met 410. Bestaande Netwerk ID 2244 is te gebruiken indien u problemen ervaart met Netwerk ID 3355.


Nog geen glasvezel?


Wat kost een nieuwe glasvezelaansluiting?

In 2014 heeft er grootschalige aanleg van glasvezel plaatsgevonden in de kern van Harderwijk en Hierden.

  • Een glasvezelaansluiting kan (alsnog) gratis gerealiseerd worden indien er wel een rol glasvezel in de stoep voor het pand of in de grond tegen de gevel ligt. Stuur hiervoor een e-mail met uw contactgegevens naar info@caiharderwijk.nl.
     
  • Een glasvezelaansluiting kan op basis van een offerte (alsnog) gerealiseerd worden indien er geen rol glasvezel in de stoep voor het pand of in de grond tegen de gevel ligt. Stuur voor het aanvragen van een offerte een e-mail met uw contactgegevens naar info@caiharderwijk.nl.

Glasvezel vragen

Het glasvezel-doosje is nog niet afgemonteerd, er hangen losse kabels in mijn meterkast, er bevindt zich nog een groene kabel bij de voorgevel, wat nu?

Zodra wij uw naam, adres en telefoongegevens hebben, wordt de glasvezelaansluiting alsnog in uw woning op de juiste manier afgemonteerd.


Moet ik nieuwe kabels trekken in mijn woning?

Om gebruik te maken van internet en telefonie via de glasvezel hoeft u geen nieuwe kabels te trekken in uw woning. Als u gebruik gaat maken van IPTV, dan heeft u wel een utp-kabel nodig tussen de router en de IPTV-ontvanger van het televisietoestel waarop u IPTV wilt ontvangen.


Wat kost het gebruikmaken van televisie-, internet- en telefoniediensten via glasvezel?

CAI Harderwijk biedt zelf geen diensten via glasvezel. Er zijn diverse providers die gebruikmaken van het netwerk van CAI Harderwijk om hun diensten aan te bieden. U kunt op de website van de providers een pakket kiezen wat het best bij u past!


Moet ik een nieuwe televisie aanschaffen?

Als u gebruik wilt maken van televisiediensten over het glasvezelnetwerk (IPTV), dan moet uw televisie over een HDMI-uitgang beschikken, zodat de IPTV-ontvanger van de provider hierop kan worden aangesloten.


Kerktelevisie

Binnen de Stichting Kerkradio-Televisie Gemeente Harderwijk (SKTGH) is met toestemming van alle kerkenraden besloten de tv beelden ook aan alle inwoners van Harderwijk en Hierden ter beschikking te stellen. Kerktelevisie is enkel beschikbaar indien u televisie kijkt via de coaxkabel. Een extra abonnement op de Stichting Kerkradio en -Televisie Harderwijk is niet meer nodig.

  • Mede dankzij een gift van de CAI Harderwijk kunnen ook patiënten in St. Jansdal de Harderwijkse kerkdiensten volgen.

Lokale televisie


Lokale radio en televisie

Lokale televisiezenders als HK13TV, HarderwijkFMtv, Veluwe FM, Kerktelevisie, LRN en Nunspeet TV zijn te ontvangen indien uw televisie is aangesloten via coax. Bij sommige providers kunt u -afhankelijk van het pakket- naast IPTV ook nog het coax-signaal blijven ontvangen.


Film1 Go


Film1 Go is beschikbaar bij CAI Harderwijk:

Film1 Go is gratis toegankelijk voor CAI-abonnees met een Film1 abonnement. Heeft u geen inloggegevens ontvangen? Stuur een verzoek om inloggevens Film1 Go aan onze klantenservice.

Meer informatie over Film1 Go kunt u vinden op de website van Film1.


WiFi problemen


Draadloos internet

Een Wi-Fi netwerk wil nog wel eens problemen geven. Inloggen is niet mogelijk, de verbinding is erg traag of wordt onderbroken, zwak signaal, traag.. noem maar op. Deze problemen hebben soms zelfs meerdere oorzaken waar ook goede oplossingen voor bestaan. Meld uw storing aan de dienstenaanbieder aan wie u uw abonnement betaald of kijk op bijvoorbeeld pc-en-internet.infonu.nl om na te gaan of u het zelf op kunt lossen.


262